Schermafbeelding 2014-02-07 om 11.12.15

Recruitment Strategie voor Mobiel

Werd in de afgelopen jaren vaak nog wat meewarig gekeken naar de ‘early adaptors’ die het al hadden over de noodzaak van een recruitment strategie voor mobiel internet, inmiddels kunnen we daar niet meer om heen.

Wat feiten

1. Meer NL’ers een smartphone dan een pc / laptop?
Het zal toch niet waar zijn dat het aantal Nederlanders met een smartphone dat groter is dan het aantal Nederlanders met een pc/desktop? Wel, marktonderzoeker GfK meldt eind 2013, via een artikel in Trouw, dat inmiddels 8,5 miljoen Nederlanders met een smartphone hebben. En daarmee zijn er voor het eerst meer mensen die een smartphone hebben dan een computer (67% versus 65%). Daar mag bij worden opgeteld dat inmiddels bijna 7 miljoen Nederlanders een tablet hebben en die gebruiken hun tablet steeds intensiever.

2. Smartphone wordt het meest gebruikt als startpunt voor online activiteiten
Reeds halverwege 2013 presenteert Jochem de Klein, managing director bij Jomble Marketing Services een overzicht van de trends en ontwikkelingen in Nederland op het gebied van mobile in 2013. Hij geeft prachtig inzicht in de mobile consument en de invloed van mobile op diens dagelijkse gedrag.



Jobboard GUS.NL ziet inmiddels 18% van de sollicitaties binnenkomen via een mobiel device
Eind 2013 presenteert Ton Sluiter op 123mobile, een congres rondom mobile en recruitment, zijn ervaringen met GUS.nl, het jobboard van de uitzender USG People. In zijn presentatie laat hij zien dat mensen die zich oriënteren op (ander) werk, daarbij steeds vaker gebruik maken van hun mobiele apparaat. En dat, tegen eerdere verwachtingen in, ook het solliciteren op vacatures via een mobiel device toeneemt.



Mobiele Recruitment Strategie
Deze feiten onderstrepen allemaal dat ‘mobiel’ niet meer uit ons leven is weg te denken en ook in het zoeken naar werk een steeds dominantere rol inneemt; om ons te oriënteren op werk en ook om te solliciteren. Want, nog een belangrijk weetje, ook het aantal gezinnen in Nederland waar geen PC meer voorkomt omdat er een tablet voor in de plaats is gekomen, neemt toe.

‘De hoogste tijd dus om ook een strategie te ontwikkelen voor recruitment via mobiele websites!‘ Dat moet men in elk geval ook gedacht hebben bij LinkedIn, want daar bracht men eind 2013 een ‘Mobile Recruiting Playbook‘ uit. Met als subtitel ‘Everything you need to kickstart your mobile recruiting strategy’.  En het mag gezegd, het is een prachtig document van 26 pagina’s, waarin heel begrijpelijk wordt uitgelegd wat de belangrijkste te ondernemen stappen zijn.

Schermafbeelding 2014-02-07 om 11.44.03

Wat highlights:

  • Laat je leiden door cijfers: zoek om te beginnen eens de bezoekersaantallen van de ‘Werken bij…’  site of de algemene website op. Voor de meeste websites geldt dat via de website statistieken ook te zien is hoeveel procent van de bezoekers de website heeft bezocht vanaf een mobiel apparaat. Dat percentage zal direct de urgentie duidelijk maken voor een mobiele website  en mobiel kunnen solliciteren.
  • Wees realistisch; pak op de korte termijn die zaken aan die je snel kunt realiseren. En wees je er van bewust / accepteer dat het creëren van een volwaardige mobiele web omgeving en het realiseren van een mobiele recruitment strategie natuurlijk niet in 1 dag gerealiseerd kan zijn.
  • Begin met het optimaliseren van de werkenbij site; zorg dat deze goed te bekijken is op een mobiel apparaat. Hetzelfde geldt voor de online vacature postings.
  • Denk na over het optimaliseren van het online sollicitatieproces. Zo is het op veel mobiel apparaten (nog) niet mogelijk om een document (lees: een CV) te uploaden. Dat kan worden vervangen door het solliciteren met social media profielen mogelijk te maken. Bijvoorbeeld middels een knop ‘Apply with LinkedIn’
  • Verspil geen tijd aan een aparte strategie voor mobiel internet (smartphone gebruikers) versus desktopgebruikers. Kies voor een geïntegreerde aanpak. Een daarbij veelgehoorde term is ‘Responsive’. Websites die responsive zijn gebouwd passen zich qua weergave automatisch aan op het apparaat waarmee de site wordt bekeken; deze sites zien er dus altijd goed uit.