Klant.Koning

Bám! Zo pak je het werven van een nieuwe medewerker aan!

Hoe gaat het normaal?
94573589aaStel – U start eigenhandig een webshop met een paar vrienden, U bouwt die webshop in rap tempo uit tot een bedrijf met in het afgelopen jaar 248 miljoen euro omzet, U wint ‘en passant’ de nodige prijzen en nu zoekt U een secretaresse… Dan wilt U door Uw personeelsafdeling voorzien worden van een goede vacaturetekst die in superlatieven uitlegt hoe aantrekkelijk deze baan wel niet voor de sollicitant is. Daarbij moet uit het rijtje bullets met functie eisen blijken dat hier niet zó maar een secretaresse gezocht wordt maar een zwaargewicht. En natuurlijk moet de tekst stiekem ook nog even onderstrepen hoe geweldig het bedrijf en de bijbehorende CEO is.  De vacaturetekst is, voordat ie ter goedkeuring werd voorgelegd aan de betreffende CEO, dan ook grondig gelezen door de manager Recruitment en daarna door de Directeur HR, die de tekst vervolgens heeft overgedragen aan de afdeling Marketing & Communicatie (de vacature wordt immers in de media gepubliceerd dús!…) en die hebben er, zorgvuldigheid halve, natuurlijk ook nog even een externe tekstschrijver naar laten kijken.

The CoolBlue way
Nou, zo gaat het dus NIET bij Coolblue. Daar vertelt Pieter Zwart, (mede-)oprichter en CEO dat ie op zoek is naar een BAAS.

Omdat ie niet attent is (zeg maar gerust een HORK), omdat hij zonder secretaresse vergeet naar de kapper te gaan en omdat hij een sloddervos is. En o ja, je moet rammend slim zijn, maar je hoeft dat niet te bewijzen met een diploma… want dat heeft deze CEO zelf ook niet. En om duidelijk te maken dat hij vierkant achter de humoristisch geschreven vacaturetekst staat, heeft Pieter ook een video aan de vacaturetekst toegevoegd waarin hij smekend via de camera tegen de potentiële sollicitant zegt; “Ik heb je nodig!”

Schermafbeelding 2014-02-23 om 21.51.12

Die vacature ging afgelopen vrijdagmiddag (21 februari) live en vloog daarna de sociale media over. Daarmee is per direct fiks bespaard op kosten om de vacature te posten via bijvoorbeeld betaalde jobboards. En droeg de vacature alvast op een geweldige manier bij aan de employer brand van Coolblue. Natuurlijk is er een risico op een veel te groot aantal sollicitanten…maar een béétje secretaresse leest de vacaturetekst goed en ziet dan tot haar teleurstelling staan dat je, behalve rammend slim, ook goed moet zijn met social media; je moet bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan het gebruik van Twitter en LinkedIn door Pieter Zwart. Een beetje slimmerik solliciteert op deze baan dan ook niet via de mail maar met een Pinterest CV of via Twitter.

En let wel, het is niet alleen voor déze vacature dat alles uit de kast is gehaald om creatief, eigentijds en humoristisch te werven. Je vindt deze ‘tone of voice’ in elke vacaturetekst van Coolblue terug.

Tip
Daar zit dan ook een klein verbeterpuntje voor Coolblue; solliciteren kan nog niet met een ‘Apply with’ knop waarmee je bijvoorbeeld kan solliciteren met behulp van je LinkedIn profiel. En daardoor kan ook nog niet worden gesolliciteerd met een mobiel device…een stukje consumentenelektronica waar juist Coolblue goed geld aan verdient.

Conclusie
Coolblue geeft hiermee een staaltje Vacatures Schrijven weg waar bureau’s die zich bezig houden met uitzenden, detacheren en / of Werving & Selectie een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik weet zeker dat deze vacaturetekst het komende jaar nog heel wat keren langs komt als voorbeeldmateriaal in workshops!

Chapeau Coolblue!